درمان خارپاشنه

درمان خار پاشنه

خار پاشنه چیست؟

یکی از دلایل برجسته دردهای اطراف پاشنه است .خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. خود این خار در حالت طبیعی، به شکل برجستگی استخوانی کوچکی درمحل چسبندگی فاسیای کف پا Plantar Fascia به استخوان پاشنه (calcaneus) هست. زمانی که یک فشار نامتوازن و نامناسب به پا وارد می‌شود، می‌تواند غشاء کف پا را دچار کشش بیش از حد کند و به مرور قسمت کف پاشنه ، ملتهب خواهد شد و کلسیم در آن رسوب می‌کند. کفش‌های غیراستاندارد، پاشنه بلند در دراز مدت می‌توانند برای شما دردسری به نام خار پاشنه پا را ایجاد کنند، مشکلی دردناک و دردسرساز که خلاص شدن از شر آن چندان راحت نیست.

در پی فعالیت بسیار و پیاده روی طولانی و نیز در افراد با اضافه وزن با ایجاد التهاب فاشیای کف پا ، این ناحیه آزرده شده و با رسوب کلسیم برجستگی بیشتری یافته ودردناک می‌گردد. این خار در عکسبرداری اشعه ایکس از پاشنه به روشنی آشکار می‌گردد.

علائم خار پاشنه چیست؟

یکی از مهم‌ترین علائمی که می‌تواند ناشی از خارپاشنه باشد، درد است. این نوع درد در هر ساعتی از روز می‌تواند ایجاد شود مخصوصا زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود و هنوز فعالیتی ندارد، این درد می‌تواند وجود داشته باشد. هنگامی که دردی در کف پا ایجاد شود و این درد با تعویض کفش‌ها و کاهش فشار روی پا هم از بین نرود، باید حتما برای بررسی علت درد به متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپی مراجعه کرد.

فیزیوتراپی چه تاثیری بر درمان خار پاشنه دارد؟

این فرایند موجب کاهش درد در پاشنه و پا می‌شود و با کم شدن درد وضعیت حرکتی بیمار اصلاح می‌شود.

با استفاده از فیزیوتراپی صفحه بزرگی که در کف پا قرار دارد با نام فاشیا پلانتار شناخته می‌شود کشیده می‌شود. علاوه بر آن عضلات ساق پا و تاندون آشیل هم کشیده می‌شوند و موجب خونرسانی بهتر به بافت‌ها و عضله می‌شوند.

heel spur

با شاک ویوتراپی

شیوه انجام این روش به این صورت است که پزشک ناحیه‌ای را که بیمار در آن درد احساس می‌کند، را با مداد علامت گذاری می‌کند و بعد سرس دستگاه را روی این نقطه می‌گذارد. تعداد جلسات درمانی و مدت زمانی که پاشنه پا باید تحت اشعه قرار دادشته باشد به میزان بزرگی ضایعه و شدت درد بیمار بستگی دارد.

با نوار خار پاشنه

نوار خار پاشنه از چسب الاستیک تهیه می‌شود و باعث می‌شود پوست و بافت همبند با استفاده از نوار فوق به همدیگر برخورد کنند. به این طریق خونرسانی به بافت بهبود پیدا می‌کند و با تاثیری که روی گیرنده‌های درد و اتصالات تاندونی و عضلاتی می‌گذارد وضعیت بیمار رو به بهبود می‌رود.

با کفی طبی

همچنین کسانی که کف پای صاف دارند یا پای آن‌ها قوس افتاده یا تو خالی دارد به دلیل اینکه مستعد ابتلا به خار پاشنه هستند می‌توانند با پوشیدن کفی طبی این ناهنجاری‌ها را جبران و از بروز خار پاشنه جلوگیری کنند.

با تمرینات ورزشی

فیزیوتراپیست‌ها برای بهبود وضعیت بیمارانی که به خار پاشنه مبتلا هستند از تمرین‌های ورزشی هم استفاده می‌کنند. درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی راهی آسان و مؤثر برای درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی است که می‌تواند به طرز موثری درد را کم کند و وضعیت راه رفتن بیماران را اصلاح کند.

تمرین‌های ورزشی برای درمان خار پاشنه را به دو گروه زیر تقسیم کرد.

تمرین‌های تقویتی

بخشی از تمرین‌هایی که برای درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی تحت نظر فیزیوتراپیست انجام می‌شود، تمرین‌هایی هستند که موجب تقویت عضلات می‌شوند. اگر عضلات پای بیماران تقویت شوند، بهتر می‌توانند شوک و وزن را تحمل کنند و تاندون‌ها را تسکین دهند.

تمرینات کششی

با چرخاندن تاندون پلانتار از طریق انجام تمرینات ورزشی کششی می‌توان درد خار پاشنه را کم کرد. در ادامه چند تمرین کششی که برای خارپاشنه مناسب است را بیان می‌کنیم.

یک توپ تنیس را زیر کف پای خود قرار دهید و با کمک انگشتان و کف پا آن را به جلو و عقب ببرید.

با جلوی پا روی یک پله بایستید و بعد پاشنه را پایین بیاورید.

عضلات ساق پا را چندین بار جلو و عقب بکشید.

درمان خار پاشنه با لیزر درمانی

یکی از شیوه‌های مؤثر درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی استفاده از لیزر درمانی است. در این شیوه می‌توان با ترمیم بافت در سطح سلولی التهاب تاندون‌ها را کم کرد.

مزایای درمان با فیزیوتراپی چیست؟

ایمنی بالایی دارد.

این شیوه باعث کاهش ورم و درد می‌شود.

وابستگی به دارو را کاهش می‌دهد.

موجب بهبودی سریع می‌شود.

نتیجه گیری

خار پاشنه با ایجاد یک ضایعه استخوانی همراه است و فرد را برای راه رفتن با مشکل و درد مواجه می‌کند. اما درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی می‌تواند به میزان زیادی این درد و ناراحتی را کم کند. ماشیوه‌های مختلف فیزیوتراپی را برای درمان خار پاشنه بیان کردیم.