خار پاشنه

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه بیماری است که در آن توده‌ای ناشی از رسوب کلسیم، بین پاشنه و قوس پا رشد می‌کند. ممکن است به طور خود‌به‌خود رخ دهد و یا به علت یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شود. افراد اغلب تصور می‌کنند که بیماری باعث درد در پاشنه‌ی پا می شود، اما عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد درد در پاشنه‌ی پا شوند. یک توده‌ی استخوانی است که می‌تواند در زیر پای فرد ایجاد شود. این بیماری که با نام استئوفیت نیز شناخته می‌شود، ممکن است تیز، قلاب‌مانند و یا قفسه‌مانند و طبقه‌ای باشد.

در عکس رادیوگرافی ممکن است تا نیم اینچ (۱/۲۵ سانتی متر) طول داشته‌باشد. اگر در عکس رادیوگرافی دیده نشود، پزشک این حالت را تحت عنوان “سندروم خار پاشنه” می‌نامد.

علائم خار پاشنه

درد شدید مانند احساس وجود چاقو در پاشنه‌ی پا، زمانی که فرد در صبح می‌ایستد.

درد مبهم در پاشنه‌ی پا در طول ادامه‌ی روز.

التهاب و تورم در جلوی پاشنه‌ی پا.

حرارت و گرمی در منطقه‌ی آسیب‌دیده.

برآمدگی استخوانی و کوچک که در زیر پاشنه‌ی پا قابل مشاهده است.

نقطه دردناک و حساس در کف پاشنه‌ی پا که پابرهنه راه رفتن را مشکل می‌سازد.

در صورت تجربه‌ی علائم فوق، پزشک برای تشخیص بیماری ممکن است از تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده کند. دیدن برآمدگی در عکس رادیوگرافی تنها راه برای اطمینان از تشخیص بیماری است. همه افراد مبتلا به خار پاشنه‌ی پا تمام علائم فوق را تجربه نمی‌کنند. برخی از افراد مبتلا، ممکن است هیچ علامتی نداشته‌باشند و تنها طی عکس‌برداری به دلیل مشکلات دیگری متوجه وجود خار پاشنه می‌شوند.

دلایل ابتلا

خار پاشنه زمانی اتفاق‌می‌افتد که کشیدگی طولانی مدت عضلات و رباط‌ها باعث فرسودگی بافت نرم در پاشنه‌ی پا شود. پاره‌شدن غشایی که استخوان پاشنه را پوشش می‌دهد نیز می‌تواند علت دیگری برای این مهم باشد. پاشنه‌ی پا با افزایش سن آسیب‌پذیر می‌شود، زیرا پد و بالشتک‌های محافظ پاشنه از بین می‌روند و قادر به جذب ضربه و شوک نیستند. با گذشت زمان رسوبات کلسیم در زیر پاشنه‌ی پا تجمع می‌یابند، این رسوبات برآمدگی‌های استخوانی را تشکیل می‌دهند که خار پاشنه نامیده می‌شود.

پیاده روی

هنگامی که شما خار پاشته داشته‌باشید، در پاشنه‌ی شما التهاب و درد وجود دارد. همچنین در بافت‌های زیر پوست پاشنه‌ی شما نیز التهاب دیده می‌شود. بنابراین راه رفتن و قدم زدن برای شما سخت و دردناک خواهد بود. گاهی به قدری این درد زیاد است که راه رفتن و قدم زدن و دویدن را سخت و غیرممکن می‌کند. بنابراین گاهی این بیماری می‌تواند ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین فعالیت‌های بیمار مانند پیاده‌روی را مختل کند.

البته به یاد داشته‌باشید که تمرینات کششی و آزاد کردن انرژی به آرامی در ماهیچه‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی این بیماری بگذارد. همچنین هنگامی که به مشکل مبتلا می‌شوید و درد آن در برخی مواقع کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید تمرینات کششی خود را افزایش دهید تا درد شما کم‌تر شود و احساس بهتری داشته‌باشید.

خارپاشنه مضر

عوامل خطر

طیف وسیعی از مواردی که خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می‌دهند وجود دارد که شامل موارد زیر است:

۱. فعالیت های ورزشی

دویدن و پریدن می‌تواند به پاشنه‌ی پا و قوس پا آسیب بزند.

۲. فعالیت در سطوح سفت و سخت

راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سفت می‌تواند پاشنه‌ی پا را تخریب کند.

۳. ضربه به پاشنه پا

کبودی پاشنه‌ی پا و پاره‌شدن غشایی که آن را می‌پوشاند می‌تواند به مریضی منجر شود.

۴. افزایش سن

مطالعات نشان می‌دهد که خار پاشنه در مردان و زنان مسن بیشتر یافت می‌شود.

۵. جنسیت

مطالعات نشان می‌دهد که خار پاشنه در زنان بیشتر از مردان رایج است.

۶. اضافه وزن

محققان دریافته‌اند که خار پاشنه با چاقی ارتباط دارد.

۷. کفش نامناسب

پوشیدن کفش‌های نامناسب که از پا محافظت نمی‌کنند و باعث لغزش پا می‌شوند، می‌تواند منجر به خار پاشنه شود.

۸. برخی از بیماری ها

همچنین برخی از بیماری‌های پزشکی که می‌توانند منجر به خار پاشنه شوند شامل موارد متفاوتی است.

خار پاشنه چگونه درمان میشود؟

روش‌های درمانی زیادی وجود دارد. معمولا برای درمان از روش‌های ساده استفاده می‌شود. اگر این روش‌ها جواب ندهند، از روش‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی استفاده می‌شود. یکی از موثرترین راه‌های درمان، استفاده از روش‌های قیزیوتراپی می‌باشد که در مقالات آینده به آن می‌پردازیم.