آرتروز زانو

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز یکی از شایع ترین اختلالات مزمنی است که مفاصل را درگیر می کند. آرتروز زانو زمانی اتفاق می افتد که غضروف و فضای ما بین مفصل تحلیل می رود که با علائمی مانند درد، سفتی و تورم همراه می باشد. یکی از عوارضی که مفصل زانو را درگیر می کند، آرتروز مفصل زانو است. مهمترین سوال این است که آرتروز مفصل زانو به چه معناست؟

آرتروز مفصل زانو

آرتروز مفصل زانو به معنای از بین رفتن غضروف مفصلی است، از بین رفتن غضروف مفصلی می تواند در سمت داخل زانو، خارج زانو و یا در زیر کشکک اتفاق افتد. در هر قسمت از مفصل که این عارضه اتفاق افتد، با احساس درد همراه خواهد بود. هر چقدر غضروف مفصل زانو بیشتر از بین برود دچار تغییر شکل می شود و این تغییر شکل زانو علاوه بر درد یکی از علائم آرتروز زانو می باشد. لذا آرتروز زانو با درد شروع می شود و می تواند منجر به تغییر شکل مفصل نیز شود.

آیا هر دردی در زانو نشانه آرتروز است؟

یکی از مهم ترین شکایاتی که بیماران مبتلا به آرتروز به اطلاع فیزیوتراپیست‌ها می رسانند، درد زانو می باشد. درد زانو به دلایل و علل مختلفی ایجاد می شود. تفاوت نرم شدن غضروف مفصلی با آرتروز بدین صورت است که نرم شدن غضروف قابل درمان بوده و شخص پس از درمان یک غضروف و مفصل کاملا طبیعی خواهد داشت در حالی که در آرتروز غضروف کاملا تحلیل می رود و نمی توان آن را مجددا بازگرداند.

علائم بیماری آرتروز کدام است؟

در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی در فرد مبتلا وجود نداشته باشد، علائم این بیماری به تدریج ظاهر شده و از یک یا چند مفصل شروع می‌شوند. مهم‌ترین علامت ابتلا به آرتروز درد و سفتی در مفاصل است. از دیگر علائم بیماری آرتروز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد و خشک شدن مفصل که پس از بی‌حرکت ماندن درد آن بیشتر نیز می‌شود.
  • تورم در ناحیه آسیب‌دیده و مبتلابه OA
  • احساس گرما و حساسیت در مفاصل
  • کاهش حجم عضله
  • شنیدن صدای ترک‌خوردگی یا تق‌تق در مفصل

علل ابتلا به بیماری آرتروز

علت دقیق بیماری آرتروز مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد زمانی که بدن نتواند بافت مفصلی را به روش معمول خود ترمیم کند، آرتروز به وجود می‌آید که اغلب افراد مسن را درگیر می‌کند، اما در هر سنی امکان ابتلا به آن وجود دارد. در واقع آرتروز در اثر آسیب مفصلی ایجاد می‌شود که با گذشت زمان جمع شده و بیشتر می‌شود.

دلایل ژنتیکی: برخی ویژگی‌های ژنتیکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و زمانی که آرتروز شما علل ژنتیکی داشته باشد می‌تواند حتی در سن ۲۰ سالگی نیز رخ دهد. بنابراین یکی دیگر از پاسخ‌های سؤال از کجا بفهمیم آرتروز داریم می‌تواند سابقه خانوادگی باشد.

ضربه و استفاده بیش‌ازحد: آسیب‌دیدگی، جراحی یا استفاده بیش‌ازحد از مفاصل می‌تواند توانایی بدن در انجام ترمیم معمولی بدن را تضعیف کرده و به دنبال آن منجر به آرتروز شود. ناگفته نماند که ممکن است چندین سال طول بکشد تا علائم آرتورز بعد از ابتلا به آن خود را نشان دهند. توجه داشته باشید که استفاده بیش‌ازحد از مفاصل شامل مشاغل یا ورزش‌هایی است که حرکات تکراری زیادی دارند.

چاقی: چاقی و وضعیت بد بدن نیز از عوامل شایعی است که می‌تواند ابتلا به آن را تشدید کند.

درمان آرتروز زانو

بیماری آرتروز زانو با توجه به وضعیت جسمی بیمار و صلاح دید پزشک متفاوت می باشد. راه حل تجویز شده از سوی پزشک به تسکین درد و تورم ناشی از این اختلال، توانایی انجام کارهای روزانه و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

در بیشتر موارد، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی، به بهبود علائم آرتروز زانو کمک می کند. در ادامه به برخی از ان درمان‌ها اشاره خواهیم کرد. فیزیوتراپی به عنوان یک درمان غیر تهاجمی به عنوان یکی از بهترین و موثرترین درمان‌ها در آرتروز زانو به شمار می‌آید.

انتخاب سبک زندگی سالم

تغییر در سبک زندگی، یکی از فاکتورهای مهم در بهبود علائم آرتروز زانو می باشد. رعایت مواردی از قبیل:

اهمیت دادن به ورزش

• حفظ وزن بدنی سالم و متعادل • انجام حرکات کششی